Ο αντισημιτισμός είναι ακροδεξιά ιδεολογία


Έχει καθιερωθεί πλέον στο νεοφιλελεύθερο τύπο ο "αριστερός αντισημιτισμός" να παρουσιάζεται ως αναντίρρητο γεγονός και ως μείζον πρόβλημα.

Το ίδιο παίρνουν ως δεδομένο λίγο-πολύ κατά τη δημοσιογραφική κάλυψη της αποχώρησης των δεξιών βουλευτών από τους Εργατικούς. Το ίδιο εξέφρασε πολύ έντονα και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν στην ομιλία του μετά την αντισημιτική επίθεση που δέχθηκε ο δεξιός συγγραφέας Αλαίν Φίνκελκραουτ στο περιθώριο των κινητοποιήσεων των Κίτρινων Γιλέκων.

Ο σχολαστικός τρόπος με τον οποίο η ρετσινιά του αριστερού αντισημιτισμού χρησιμοποιήθηκε από τη δεξιά πτέρυγα των Εργατικών, δε σημαίνει ότι μπορούμε απλά να την αγνοήσουμε. Έχει λοιπόν η αριστερά πρόβλημα με τον αντισημιτισμό;

Για να απαντήσουμε σ' αυτό το ερώτημα χρειάζεται να καταλάβουμε τι ακριβώς είναι η σύγχρονη αντισημιτική ιδεολογία. Δίπλα στα άλλα αποκρουστικά ρατσιστικά στερεότυπα, είναι μια θεωρία που μετατρέπει τα προβλήματα του κόσμου σε προϊόν μιας παγκόσμιας Εβραϊκής συνωμοσίας. Αυτή εντοπίζεται ιδιαίτερα στο διεθνές χρηματοπιστωτικό κεφάλαιο, αλλά χειραγωγεί παρασκηνιακά την πολιτική, τα ΜΜΕ, τα πανεπιστήμια, και πάει λέγοντας.

Εξετάζοντας κανείς την ιδεολογία καταλαβαίνει γιατί ο Γερμανός σοσιαλιστής ηγέτης Άουγκουστ Μπέμπελ ονόμαζε τον αντισημιτισμό "σοσιαλισμό των ηλιθίων". Γιατί επιτρέπει μια επιφανειακή κριτική του καπιταλισμού, όπου το πρόβλημα δεν είναι το ίδιο το σύστημα, αλλά οι στρεβλώσεις που προκαλεί μία φυλετική συνωμοσία.

Εντελώς αντίθετα, ο Μαρξ υποστήριζε ότι αυτό που φταίει στον καπιταλισμό είναι η ίδια η ουσία του, και συγκεκριμένα, η εκμετάλλευση της μισθωτής εργασίας απ' το κεφάλαιο - άσχετα με το χρώμα ή τη θρησκεία του καπιταλιστή ή του εργάτη. Στο κεφάλαιο, στον Πρώτο Τόμο, αντιμετωπίζει τους καπιταλιστές ως «προσωποποιήσεις οικονομικών τύπων, φορείς συγκεκριμένων ταξικών σχέσεων και συμφερόντων».

Γι' αυτό λοιπόν ο αντισημιτισμός ήταν, είναι και θα είναι κληρονομιά της ακροδεξιάς. Τους επιτρέπει να ποζάρουν σαν αντικαπιταλιστές, φορτώνοντας τις αντιφάσεις του συστήματος στις πλάτες μιας φυλετικής μειονότητας. Ήταν αυτή η ιδεολογία που οδήγησε τους Ναζί στο να διαπράξουν το Ολοκαύτωμα, αλλά μπορούμε να τη δούμε να εφαρμόζεται και σήμερα μέσα από την εμμονή της ακροδεξιάς με το φιλελεύθερο Εβραίο δισεκατομμυριούχο Τζόρτζ Σόρος.

Σημαίνει αυτό ότι οι άνθρωποι που σε γενικές γραμμές υιοθετούν τις αξίες της αριστεράς δεν είναι ποτέ αντισημίτες; Όχι, άλλα όσο περισσότερο απομακρύνεται κανείς από την αντίληψη του Μαρξ για τον καπιταλισμό ως ένα σύστημα απρόσωπης κυριαρχίας και υποκύπτουν στον πειρασμό των συνωμοσιολογικών θεωριών, τόσο πιο επιρρεπείς γίνονται στις αντισημιτικές ιδέες. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι η λογική του μύθου ότι το Ισραήλ κρύβεται πίσω από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου.

Αυτού του είδους οι συνωμοσιολογικές θεωρίες, δίπλα στις πιο ωμές αντισημιτικές ασυναρτησίες, πρέπει όπου εμφανίζονται να τσακίζονται. Αλλά αυτά είναι εντελώς άσχετα με την πολιτική του Κόρμπιν, με την ιστορία του στο αντιρατσιστικό και αντιιμπεριαλιστικό κίνημα, πόσο μάλλον με τη μαρξιστική αριστερά.

Αυτή η ρετσινιά του αριστερού αντισημιτισμού έχει δύο λειτουργίες. Η πρώτη είναι να βάλει τη ριζοσπαστική αριστερά σε θέση άμυνας. Είναι ολοφάνερο τώρα που οι δεξιοί Εργατικοί, με τις τόσες αθλιότητες απέναντι στους μετανάστες, μας παριστάνουν τους "αντιρατσιστές"

Η δεύτερη είναι η απονομιμοποίηση της οποιασδήποτε κριτικής στο Ισραήλ, ακόμα και η παρανομοποίηση. Γι' αυτό ο Μακρόν δήλωσε ότι «ο αντισιωνισμός είναι μια από τις σύγχρονες μορφές αντισημιτισμού». Και σκοπεύει να υιοθετήσει τον ορισμό της Διεθνούς Συμμαχίας για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος για τον αντισημιτισμό. Αυτό ο ορισμός ορίζει ως αντισημιτικό το να αποκαλεί κανείς το κράτος του Ισραήλ «ρατσιστικό εγχείρημα».

Κι αυτό παρά τα επαρκέστατα ιστορικά τεκμήρια που επιβεβαιώνουν αυτό το χαρακτηρισμό, και παρά τις καθημερινές απεχθέστατες ρατσιστικές δηλώσεις για τους Άραβες από Ισραηλινούς πολιτικούς.

Η εξίσωση του αντισημιτισμού με τον αντισιωνισμό εξυπηρετεί στο να εξαφανίσει την συστηματική καταπίεση των Παλαιστινίων από το Ισραήλ. Αν καταφέρει να παγιωθεί, θα κάνει την αλληλεγγύη με τον πολιτικό αγώνα των Παλαιστινίων αδύνατη.

Μ' ένα παράξενο τρόπο, εδώ υπάρχει μια σύγκλιση ανάμεσα στο νεοφιλελεύθερο κέντρο και τους ακροδεξιούς "λαϊκιστές", που υποτίθεται ότι τύποι σαν το Μακρόν σιχαίνονται. Το μεγαλύτερο κομμάτι της ακροδεξιάς σήμερα υποστηρίζει το Ισραήλ. Κι αυτό γιατί είναι ισλαμοφοβικοί που σωστά βλέπουν το Ισραήλ σαν προπύργιο της Δυτικής κυριαρχίας στη Μέση Ανατολή.

Αλλά ο αντισημιτισμός παραμένει ουσιαστικό στοιχείο της ακροδεξιάς ιδεολογίας γιατί επιτρέπει μια κριτική απέναντι στις μεγάλες επιχειρήσεις που να μην φτάνει στην καρδιά του καπιταλιστικού συστήματος. Η στοχοποίηση του αριστερού αντισημιτισμού αφήνει τους πραγματικούς αντισημίτες στο απυρόβλητο. 

Πηγή

Δείτε επίσης:

Ισραήλ: ένα κράτος όπως όλα τα άλλα;


Εικόνα

Οι Εβραίοι, το Ισραήλ και το Ολοκαύτωμα


Εικόνα
Tony Cliff*, The Jews, Israel and the Holocaust (May 1998)
Η Γαλλική Επανάσταση απελευθέρωσε τον Εβραίο.Μεταξύ του 1789 και της ενοποίησης της Γερμανίας και της Ιταλίας σχεδόν έναν αιώνα αργότερα, εξαφανίστηκε το υλικό, οικονομικό και πνευματικό γκέτο.Ο Μέντελσον, ο Χάινε και ο Μαρξ, όλοι τους Εβραίοι, ήταν εξέχουσες προσωπικότητες στο γερμανικό πολιτισμό.Ο ευρέως διαδεδομένος αντισημιτισμός, ακόμα και τα πογκρόμ, λάβαιναν χώρα, αλλά αυτό συνέβαινε στην Τσαρική Ρωσία,

Η αντίσταση στα εγκλήματα του Ισραήλ δεν είναι “αντισημιτισμός”


Εικόνα
Τα σκίτσα του Μ. Κουντούρη
Τα δυο σκίτσα του Μ. Κουντούρη που δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα των Συντακτών (ΕφΣυν) στις 10 και 11 του Απρίλη, με αφορμή τα εγκλήματα του ισραηλινού στρατού στη Λωρίδα της Γάζας, άνοιξαν ξανά τη συζήτηση για τη σχέση της κριτικής στο κράτος του Ισραήλ με τον αντισημιτισμό.
Αυτή η συζήτηση δεν είναι καινούργια και δεν γίνεται μόνο στην Ελλάδα. Τις προηγούμενες βδομάδες στη Βρετανία η καμπάνια ενάντια στον Τζ. Κόρμπιν έφτασε σε νέο παροξυσμό, με πρωταγωνιστικό ρόλο της δεξιάς πτέρυγας των

Τι δεν λένε τα δυτικά μέσα για την επίθεση στο Charlie Hebdo?


Εικόνα
Διαβάζοντας κανείς τα ρεπορτάζ των δυτικών μέσων για την επίθεση στο Παρίσι, λέει η Λίντσεϋ Τζέρμαν, μοιάζει σαν να μην εξαπέλυσαν ποτέ οι δυτικές δυνάμεις πόλεμο στις Μουσουλμανικές χώρες. Τα τραγικά γεγονότα γύρω απ' το Σαρλί Εμπντόείναι λίγο-πολύ γνωστά. Γνωστοί οι δράστες, γνωστά τα θύματα, γνωστές όλες οι λεπτομέρειες γύρω απ' το σκηνικό της πολιορκίας. Αλλά τα γεγονότα από μόνα τους δεν λένε κάτι για τις αιτίες που τα προκάλεσαν και το πώς θα μπορούσαν στο μέλλον να αποτραπούν.
Πρώτα απ' όλα, τα γεγονότα έχουν ένα ευρύτερο πλαίσιο. Οι ένοπλοι που ευθύνονται για την επίθεση έδρασαν κατ'

Σχόλια