Περισσότεροι εκπαιδευτικοί, αίθουσες, καθαρίστριες και λιγότεροι μαθητές σε κάθε τάξη

 Λένα Βερδέ


Με τους χειρότερους -για συνθήκες πανδημίας και μάλιστα σε έξαρση- όρους ετοιμάζεται να ανοίξει τα σχολεία το υπουργείο Παιδείας. Οι τάξεις θα λειτουργήσουν με πλήρη σύνθεση, σε καθημερινή βάση, με δυο μαθητές σε κάθε θρανίο και μοναδικό μέσο προστασίας από τον κορονοϊό την υποχρεωτική χρήση μάσκας. Πρόκειται για την πιο επικίνδυνη κυβερνητική επιλογή για την υγεία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και ολόκληρου του περιβάλλοντός τους.

Από μόνη της η αδυναμία του υπουργείου να πάρει μια απόφαση για την ημερομηνία έναρξης της σχολικής χρονιάς (τις τελευταίες βδομάδες πήγε και ήρθε από τις 7 στις 14 Σεπτέμβρη και πάλι πίσω αμέτρητες φορές) ήταν κραυγαλέο δείγμα του πόσο απροετοίμαστο ήταν για να εξασφαλίσει το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων. Οι ανακοινώσεις του για διανομή δυο πάνινων επαναχρησιμοποιούμενων μασκών και... παγουρίνο, επιβεβαίωναν αυτή την εικόνα. Το ίδιο οι διακηρύξεις του για στελέχωση των σχολείων με το απαραίτητο προσωπικό.

Η περίπτωση των καθαριστριών είναι χαρακτηριστική. Καμιά νέα πρόσληψη δεν έγινε που να εξασφαλίζει τη συνεχή και σχολαστική απολύμανση των τάξεων και όλων των σχολικών χώρων που υπόσχεται το υπουργείο. «Στο Δήμο της Αθήνας αντί για πάνω από 500 σχολικές καθαρίστριες που ζητούσαν οι υπηρεσίες, προσγειώθηκαν οι προσλήψεις στις 264!», αναφέρει η Ανταρσία στις γειτονιές της Αθήνας, καταγγέλοντας ταυτόχρονα το ρατσιστικό αποκλεισμό των μεταναστριών από τις διαδικασίες πρόσληψης (βλέπε σελ. 9).

Έτσι τα σχολεία θα λειτουργήσουν με τον ίδιο -αν όχι και μικρότερο- αριθμό καθαριστριών, η πλειοψηφία των οποίων με μερική απασχόληση κάποιων ωρών. Τα τεστ θα είναι ξανά “δειγματοληπτικά”. Όσο για τους διορισμούς και τις προσλήψεις αναπληρωτών που διαφημίζει το υπουργείο ότι εξασφάλισε με την έναρξη της χρονιάς «χρειάζεται να είμαστε ξεκάθαροι από τη μία πως πρόκειται για δική μας νίκη, των χιλιάδων εκπαιδευτικών που βγήκαμε στους δρόμους τους τελευταίους μήνες ενάντια στα νομοσχέδια της Κεραμέως και την αναγκάσαμε σε αυτή την κίνηση και από την άλλη πως δεν αρκούν σε συνθήκες πανδημίας, απαιτούμε περισσότερες αίθουσες με μικρότερο αριθμό μαθητών και χιλιάδες νέες προσλήψεις» είπε σε συνάντηση της «Τάξης μας» την περασμένη βδομάδα η Ντίνα Γκαρανέ από τη Γ' ΕΛΜΕ Αθήνας. Αντίστοιχα προβληματική είναι η κατάσταση στους βρεφονηπιακούς και δημοτικούς παιδικούς σταθμούς της χώρας.

Ήταν ήδη γνωστό τοις πάσι ότι η ενημέρωση της κυβέρνησης για τον κορονοϊό ήταν ελεγχόμενη, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πολιτικής της, με εκπροσώπους πρόθυμους να την υπηρετήσουν. Όμως ο Γκίκας Μαγιορκίνης, ο αντικαταστάτης του Τσιόδρα στις περιπτώσεις που ο ίδιος απουσιάζει, κυριολεκτικά το... τερμάτισε στην ενημέρωση της περασμένης Παρασκευής. Ξεπερνώντας ακόμα και το “μέσο όρο” των 17 μαθητών ανά τάξη της Κεραμέως, δήλωσε πως η αύξηση των σχολικών τάξεων και η μείωση των μαθητών ανά τμήμα όχι μόνο μπορεί να μην έχει θετικό αποτέλεσμα στην αντιμετώπιση της πανδημίας, αλλά αντίθετα μπορεί να συνεισφέρει στην εξάπλωσή της λόγω της αύξησης του αριθμού των εκπαιδευτικών! Πιο απροκάλυπτη αντιεπιστημονική κάλυψη των κυβερνητικών επιλογών δεν υπάρχει.

Η κατακραυγή που ακολούθησε τον ανάγκασε να επανέλθει με ανάρτησή του στο facebook, αλλά μόνο για να επιμείνει στο ίδιο μοτίβο. «Τα σχεδιαγράμματα του Μαγιορκίνη με τις σχολικές αίθουσες των 15 και των 25 μαθητών και πόσο οι πρώτες δεν περιορίζουν κατά πολύ τη διασπορά του ιού σε σχέση με τις δεύτερες, εξοργίζουν. Πού αλήθεια έχει δει τέτοιες αίθουσες; Στα μειονοτικά σχολεία η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη, όχι με 20-25, αλλά με 40-45 μαθητές πολλές φορές μέσα σε τάξεις που μόνο ως “μπουντρούμια” μπορεί να τις χαρακτηρίσει κανείς», είπε στην ίδια συνάντηση ο Τζεμαλί Μηλιαζήμ, δάσκαλος στην Ξάνθη.

Καμιά εξήγηση

Καμιά πειστική εξήγηση δεν έχει δοθεί επίσης ούτε στο γιατί σε εμπορικά ή υγειονομικού ενδιαφέροντος καταστήματα πχ 20 τετραγωνικών μέτρων είναι απαραίτητο να ισχύει ο περιορισμός των τεσσάρων ατόμων, αλλά σε μια τάξη του ίδιου μεγέθους δεν υπάρχει πρόβλημα να στοιβάζονται 20 και 25 παιδιά. Όταν μάλιστα στους πρώτους χώρους ο χρόνος παραμονής ενός ατόμου ή μιας παρέας δεν φτάνει σίγουρα τις έξι και επτά ώρες που περνούν οι μαθητές στα σχολεία (και διπλάσιες στα ολοήμερα στα οποία το υπουργείο καλεί τώρα τους γονείς να προτιμήσουν).

Η απάντηση ότι η αντιμετώπιση εκεί είναι διαφορετική γιατί υπάρχει συνεχής εναλλαγή ατόμων δημιουργώντας “ορφανά” κρούσματα, σε αντίθεση με τις τάξεις που έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και άρα η όποια μετάδοση είναι πλήρως ιχνηλατήσιμη και περιορίσιμη, είναι γελοία. Οι μαθητές δεν ζουν σε γυάλα ούτε βλέπουν αποκλειστικά τους γονείς και λοιπούς συγγενείς τους. Μετά το σχολείο πάνε φροντιστήριο όπου η σύνθεση δεν είναι ίδια με της τάξης τους αλλά με μαθητές από πολλά σχολεία και τάξεις. Κάνουν βόλτα σε πλατείες ή καφετέριες. Κυκλοφορούν με τις συγκοινωνίες. Βλέπουν φίλους και γνωρίζουν άλλους που δεν σχετίζονται με το σχολικό τους περιβάλλον. Αν οι συνθήκες στα σχολεία τους είναι τέτοιες που τα έχουν μετατρέψει σε εστίες μόλυνσης, τότε αυτόματα μπορούν να δημιουργήσουν “ορφανά” κρουσμάτα όπου αλλού βρεθούν.

Τα σχολεία θα μπορούσαν κάλλιστα να ανοίξουν με ασφάλεια. Αν η κυβέρνηση είχε εξασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, όπως περισσότερες αίθουσες με 15 μαθητές ανά τμήμα, μαζικές προσλήψεις εκπαιδευτικών και καθαριστριών, δωρεάν καθημερινή παροχή μασκών και αντισηπτικών, μαζικά δωρεάν τεστ. Και βέβαια είχε συνδυάσει τα παραπάνω με όλα τα υπόλοιπα αναγκαία μέτρα -θωράκισης του ΕΣΥ, ενίσχυσης των συγκοινωνιών κλπ. Μια κυβέρνηση που θα τα είχε κάνει όλα αυτά, δεν θα είχε κανένα λόγο να φοβάται την έξαρση της πανδημίας και να άγεται και να φέρεται με τις ημερομηνίες.

Όμως η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έκανε το παραμικρό στο διάστημα που έμειναν κλειστά τα σχολεία για το καλοκαίρι, για να μπορεί τώρα να προχωρήσει με ασφάλεια στο άνοιγμά τους. Εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς χρειάζεται να προετοιμαστούν για την άμεση αγωνιστική απάντησή τους.


Πηγή: Εργατική Αλληλεγγύη

Σχόλια