Φωνάζει το αίμα των σκοτωμένων

Η σφαγή του Διστόμου: Ξεσπίτωμα των γυναικών


Η γιαγιά μου- η πιο γλυκιά γυναίκα του κόσμου- όταν αρρώστησε και δεν μπορούσε πια να μιλάει καθαρά άρχισε να γράφει. Αυτό είναι το γραπτό απόσπασμα που μας άφησε για τη σφαγή του Διστόμου.

10/6/1944. Η σφαγή του Δίστομου από τους ναζί. (228 νεκροί- 117 γυναίκες, 111 ανδρες και 53 παιδιά)

Όταν έφυγαν οι ΕΣ-ΕΣ μετά την σφαγή δεν ξέραμε τι θα μας ξημερώσει, ο φόβος για τα χειρότερα έκανε τον κόσμο να τρέξει προς την παραλία.
 

Ξεσπίτωμα. Γυναίκες, παιδιά, γέροι μοιρολογώντας στο δρόμο για την παραλία. Ο καθένας έπαιρνε μαζί του ό,τι μπορούσε. Εγώ το μόνο που πήρα ήταν η κεφαλή της μηχανής του ραψίματος . Θα ράβω σκέφτηκα για να ζήσουμε όπου κι αν βρεθούμε.

Οι μικρές αδελφές μου και η γιαγιά μου κουράστηκαν δεν μπορούσαν να ακολουθήσουν και η μάνα μου φώναξε στον πατέρα μου
- Γιάννη πάρε το κορίτσι και εγώ με τα μικρά και τη γιαγιά θα μείνουμε απόψε στον Άι Θανάση.
 

Ο Άι Θανάσης είναι ένα ρημοκλήσι στον δρόμο προς την παραλία. Την άλλη μέρα ήρθαν και μας βρήκαν στον ελαιώνα . Στον ελαιώνα μείναμε με όλους τους χωριανούς μου περισσότερο από ένα μήνα άπλυτοι , πεινασμένοι ,απελπισμένοι να κλαίμε για τους αδικοχαμένους ανθρώπους μας . Ευτυχώς ήτανε καλοκαίρι και κοιμόμαστε στην ύπαιθρο κάτω από τις ελιές.

Το βράδυ ακούγαμε τα τσακάλια που ούρλιαζαν και οι γυναίκες έλεγαν πως φωνάζει το αίμα των σκοτωμένων.

Λίλιαν Μπουρίτη

Σχόλια